Varför? Guide Blogg Meny Sök på hemsidan

Problem att installera och uppdatera Mac

I bland vill inte ADJob starta som det ska. Här är de vanligaste orsakerna och hur du löser dom.

ADJob 5.1.x och tidigare versioner fungerar dåligt på MacOS 11. Observera att du inte kan blanda 5.1 och 5.2 på samma företag. Utan att alla måste köra 5.2. Även Windowsdatorer.

Läs om hur du uppgraderar till 5.2.1 (Se nr 4)

ADJob är känslig för skadade fonter. För att identifiera skadade typsnitt, laddda ner och kör denna programsnutt. Observera att denna programsnutt inte gör något mer än att pekar på dom typsnitt som är skadade. Du måste själv radera dessa menuellt. Obs! Kör denna applikation via "Öppna med > Terminal"

Ladda ner felsökningprogram...

Radera omnis.cfg och ange användarlicensen på nytt. Filen hittar du normalt

Finder > Menyn Gå > Alternativtangent > Bibliotek > Application Support > ADJob > ADJob 5.1 eller 52 > Studio > omnis.cfg

Vid uppdatering laddar ADJob ner start.lbs till en "temp-mapp". Vid uppstart raderas den gamla och nya start.lbs flyttas till mappen "startup". På vissa Datorer får eller kan inte ADJob utföra denna flytt automatiskt (Begränsat av bland annat utökad säkerhet som kom i och med Catalina. - se FAQ Leverantörsfakturor). Då kan du manuellt ersätta start.lbs i startup-mappen.

Sökväg för start.lb ladda ner start.lbs för ADJob 5.1 ladda ner start.lbs för ADJob 5.2

På Mac (5.1 eller 5.2):
Finder > Menyn Gå > Alternativtangent > Bibliotek > Application Support > ADJob > ADJob 5.1 eller 5.2> startup > start.lbs