Huvudmeny
Sub navigation

FAQ Kundfakturor / Inbetalningar

Här finns vanliga frågor runt kundfakturor och inbetalningar.

1. Hur krediterar man?

Kreditera faktura. Alla typer av fakturor kan krediteras i ett steg.

Kreditera och skapa ny faktura två steg i ett. Direktfakturor och Projektfakturor kan du i samma moment som kreditering skapa en ny faktura. Orderfakturor och Avtalsfakturor måste du utgå från en Order eller ett Avtal för att skapa en ny faktura. Genom att duplicera gamla Order och Avtal är det enkelt att skapa en ny faktura med nya förutsättningar.

2. Byta status till Obetald

Varje faktura kontrolleras noga innan den går in i bokföringen. Denna kontroll rapporterar ibland att något inte stämmer. Nästan uteslutande är det frågan om avvikeler mot upparbetat som inte justerats korrekt (tb-justeringar och förskott a conto). Här är en kort beskrivning hur du hanterar detta om det inte räckar embart med att spara om fakturan.

  1. Ladda ner en mindre uppdatering i menyn Hjälp
  2. Hitta fakturan och spara om. Ändra > Spara > Eventuellt fördela a conto
  3. Prova att byta status på fakturan igen.

Vi arbetar ständigt på att göra denna rutin så stabil som möjligt. Därför kan en uppdatering lösa ditt problem.

3. Inställningar för Samlingsfakturering

Som standard skapas fakturan direkt automatiskt. Finns det behov av att samlingsfakturera flera projekt på samma faktura, kan du göra denna inställning. Observera att samlingsfakturor inte går att skicka via eFaktura.
Se under Inställningar > Kundfakturor > Allmänt

Inställning för Samlingsfakturering

4. Hur gör man för att få mer detaljerad faktura?

Som standard summeras projekt per rubrik. Fakturamallar är ett sätt att skräddarsy projekt-fakturor antingen generellt eller per kund. Du kan ange vilken fakturamall en viss kund ska ha i adressregistret.
Se under Inställningar > Projekt > Fakturamallar

Inställning Fakturamall

5. Ångra status Obetald

Ångra obetald kundfaktura

Det finns tillfällen då du skulle vilja ångra att du bytt status på fakturan till "obetald". Det kan vara att du behöver ändra i beloppen eller att du behöver skicka om fakturan till Fortnox (Det kan finnas ogiltiga tecken som du behöver ta bort). För att visa detta alternativ håller du ner Skift-tangenten innan du klickar på status-ikonen.

Observera att detta kan påverka bokföringen, så därför har vi lagt in en begränsning på max en vecka gamla kundfakturor. Är du osäker, konsultera den som är ansvarig för bokföringen.