FAQ Leverantörsfakturor
Här har vi samlat vanliga frågor när det gäller Leverantörsfakturor, Utbetalningar, LB-rutin, ISO 20022 samt frågor som gäller eAttest.
1. Automatisera leverantörsfakturor från EU
Snabba upp registreringar som du gör många gånger med hjälp av Automatkonteringar. Ett vanligt exempel är leverantörsfakturor från EU med ”omvänd skattskyldighet”.
Hur du ställer in Automatkonteringen
2. Pdf syns inte i eAttest2
Från och med Catalina, tillåter inte Apple automatiskt att ADJob får spara på hårddisken, utan du måste själv tillåta detta. Det gäller så fort du ska hantera dokument på hårddisken.
Pdf syns inte i eAttest
3. Aktivera ISO 20022
Följande banker är nu testade och kan aktiveras. Uppdatera först i menyn Hjälp!
ISO 20022 för Swedbank. Ange som standard och komplettera med ditt avtalsnummer hos Swedbank.
ISO 20022 för Handelsbanken. Ange som standard och komplettera med ditt organisationsnummer
ISO 20022 för SEB. Ange som standard och komplettera med ditt organisationsnummer.
ISO 20022 för Nordea. Ange som standard och komplettera normalt med ditt organisationsnummer.
Välj sedan att skicka filen pain001.xml istället. Följ bankens instruktioner för ISO-formatet. Ställ in på UTF-8 när du skickar filen från banken.
4. Aktivera mejlfunktionen i eAttest
Du kan aktivera mejlfunktionen från ca 10 december 2021. Så här gör du:
- Skaffa en mejladress för INKOMMANDE leverantörsfakturor hos din mejlleverantör ([email protected]).
- Beställ eAttest (om du inte redan har avtal för eAttest)
- Skicka ett mejl och berätta att du vill aktivera eAttest Mejlfunktion
- Vidarebefordra ditt mejlkonto ([email protected]) till den mejladressen du får från oss.
- Berätta för dina leverantörer att du vill ha leverantörsfakturorna som pdf till [email protected]
Genom att vidarebefordra från ditt mejlkonto (valfritt namn) får du en backupfunktion på köpet.