eFaktura – Äkta e-fakturering

Historien om e-fakturor började i slutet av 1980-talet med EDI (Electronic Data Interchange). Tanken bakom EDI var att all hantering av dokument – inte bara fakturor – skulle skötas elektroniskt. Behoven skiljde sig mellan olika branscher, vilket gjorde att det idag finns många dialekter och standarder. Även om e-fakturor bara är en liten del av EDI, gäller språkförbistringen fortfarande även här.

Fakturaväxel

Lösningen på språkförbistringen är "fakturaväxeln"

När det gäller e-fakturor finns det flera standarder i Sverige. För att dessa format ska kunna prata med varandra finns idag fakturaväxlar som automatiskt översätter till andra format vid behov. Detta betyder att du inte behöver bekymra dig om vilket format mottagaren använder.

Varför har vi valt formatet BGC Invoice i ADJob?

Bankgirocentralen BGC AB är den centrala aktören i Sverige vid förmedling av betalningar och betalningsinformation. Deras format BGC Invoice är utvecklat för att klara komplexa behov även hos större företag. Därför har vi valt att enbart stödja detta format för att undvika en återvändsgränd. Via fakturaväxeln stöder vi indirekt Svefaktura, Finvoice och flera andra format.

Vem vänder jag mig till för att börja e-fakturera?

Du vänder dig till din bank och tecknar avtal. Sedan kompletterar du med modulen för e-faktura i ADJob.

Fungerar detta på alla banker?

Handelsbanken, SEB, Danske Bank och Swedbank stöder formatet BGC Invoice. Vi tror att det är bara en tidsfråga innan Nordea också tvingas acceptera detta format. Om din bank inte stöder dina kunders behov, finns det möjlighet att enbart köra e-fakturorna över en annan bank. Det betyder att du inte behöver lämna din bank för att få tillgång till smidig e-fakturering.

Vad kostar det?

Modulen för e-faktura finns som tillägg i alla varianter av ADJob Project och kostar 1.900:- som engångskostnad. Till detta kommer avtalet med din bank / fakturaväxel och trafikavgifterna.